Home » Blog » Berekening elektrisch varen

Elektrisch varen

 

Voordelen elektrisch varen

Elektrisch varen is niet bedacht om het varen met een brandstofmotor te vervangen, maar om een premium vaarervaring te bieden. Elektrisch varen is schoon, stil en vereist minder onderhoud. 

Waarom elektrisch varen?

  • Onderhoudsvrij: Elektrisch varen bespaart je tientallen uren aan onderhoud en maakt het dus gemakkelijk in de praktijk. Je hoeft nooit motorolie te verversen, jouw brandstofleidingen te controleren, je zorgen te maken over een brandstoftank of jouw motor opnieuw winterklaar te maken. Hierdoor bespaar je tijd en geld.
  • Verbazingwekkend stil: Zin in een ontspannen tocht? Dat is precies wat elektrisch varen biedt. Het is de perfecte keuze voor bijvoorbeeld als je wilt gaan vissen, ze horen je amper aankomen. Het is ook ideaal voor een familietripje zonder dat de luide motor jouw gesprekken onderbreekt.
  • Milieuvriendelijk: Nul uitstoot van broeikasgassen en de motoren zullen geen olie of brandstof lekken.
    Zorgeloos vervoer: geen vlekken of stank in je auto bij het vervoer van de brandstof of motor.
  • Geen schadelijke uitlaatgassen: Een boottocht met familie en vrienden zonder de vieze uitlaatgassen. Het kiezen van een elektromotor betekent dat er geen schadelijke stoffen worden ingeademd door je en jouw passagiers.
  • Geldbesparend: zie onderaan dit artikel.

 

Is elektrisch varen een optie?

Ja voor de meeste boten in Nederland is het zelfs de beste optie. 

We leggen uit dat je met de meeste boten een dag kunt varen met 7 kilometer per uur met slechts 3kW aan motorvermogen en accuvermogen. Wil je lang met hoge snelheid varen dan is elektrisch varen alleen een hybride optie. 

 

Vaarsnelheid elektrische motor

Heb je een planerende boot (die over het water kan 'scheren' in plaats van alleen door het water)? Dan kun je sneller dan de rompsnelheid. Anders is de maximum snelheid de rompsnelheid. De rompsnelheid bereken je door de wortel van de waterlijn van het schip in meters te vermenigvuldigen met 4,5. Waterlijn = het deel van de de bootlengte dat het water raakt. Weet je de waterlengte niet neem dan de lengte van de boot en trek daar gemakshalve een halve meter af.
Dus bij een waterlijn van:

  • 8 meter bereik je 13 kilometer per uur,
  • 7 meter bereik je 12 kilometer per uur,
  • 6 meter bereik je 11 Kilometer per uur,
  • 5 meter bereik je 10 kilometer per uur
  • 4 meter bereik je 9 kilometer per uur.
  • 3 meter bereik je 8 kilometer per uur. 

De kruissnelheid is de economische snelheid waarmee een boot zich zo efficiënt mogelijk kan voortbewegen. Deze snelheid is altijd een afweging tussen snelheid en brandstofverbruik. De economische snelheid is 70% van de rompsnelheid dus bij

  • 8 meter = 9 kilometer per uur,
  • 7 meter = 8 kilometer per uur,
  • 6 meter = 8 kilometer per uur,
  • 5 meter = 7 kilometer per uur,
  • 4 meter = 6 kilometer per uur.
  • 3 meter = 6 kilometer per uur. 

Voor de rompsnelheid heb je maar liefst 3 keer zoveel vermogen nodig als de economische snelheid. Dan is de accu snel leeg en bereik je slechts een 30% hogere snelheid.
Dus in vrijwel alle gevallen zul je varen tussen de 6 en 9 kilometer per uur (bij een niet planerende) boot van 4 tot 8 meter. De topsnelheid ligt dan 30% hoger alleen is het verbruik dan erg hoog. 

 

Benodigd motor- en accuvermogen

De benodigde hoeveelheid motor- en accuvermogen is afhankelijk van het totale gewicht.

Neem het gewicht van de boot (veel sloepen tussen de 400 en 1.000 kilogram) en tel daarbij 450 kilogram op voor motor, accu en 4 volwassen.

Vermenigvuldig het totale gewicht met 1,1 en je hebt het benodigde vermogen. Dus bij een totaalgewicht van 850 kilogram heb je 935 Watt (0,94 kW) vermogen nodig voor economische snelheid. Voor rompsnelheid is 3 keer zoveel vermogen nodig, hiervoor vermenigvuldig je het totale gewicht met 3,3. Voor een totaal gewicht van 850kg heb je dus 2,81 kW vermogen nodig.

Elektromotoren hebben overigens 4 keer zoveel stuwvermogen dan benzinemotoren dus een 1 pk elektromotor is daarbij gelijkwaardig aan 4 pk brandstofmotor. 1 LBS aan stuwvermogen kan 10 tot 20 kilogram voortstuwen.

 

Hoe lang en hoe ver kan ik varen?

Dat hangt af van het gewicht, de snelheid en de accucapaciteit. Het verbruik per uur is gelijk aan het aantal kW dat nodig is voor de gewenste snelheid. Met een totaal gewicht van 850kg en economische vaarsnelheid is dat dus 0,94 kW per uur. 

Wil je 6 uur op economische snelheid varen, met een totaal gewicht van 850kg? Dan heb je een accu nodig van 850 * 1,1 * 6 = 5610 kW.

 

Welke afstanden en vaartijd leg je af op een dag?

- Ga uit van een vaartijd van 2 tot 3 uur bij kleine tochten binnen een plassengebied of in de stad met een afstand tot 20 km.
- Ga uit van een vaartijd van 3 tot 4 uur bij dagtochten binnen een regio met een afstand tot 40 km. 
- Ga uit van een vaartijd van 5 tot 6 uur bij tochten in vakanties voor langere afstanden, tot 60 km per dag.
- Ga uit van een vaartijd van 7 tot 8 uur bij lange vaardagen met een afstand tot 80km (bron: Aquatec).

In de berekening gaan we uit van een afstand van 30 kilometer bij een snelheid van 8 kilometer per uur = 4 uur non stop varen. In de praktijk vaar je langer doordat je niet altijd voluit vaart en soms ook stil ligt.

Bij een boot met een totaalgewicht heb je voor een vaardag aan accucapaciteit nodig:

  • 450 kilogram: 2,0 kW accucapaciteit
  • 850 kilogram: 3,7 kW accucapaciteit
  • 1000 kilogram: 4,4 kW accucapaciteit
  • 1200 kilogram: 5,2 kW accucapaciteit
  • 1500 kilogram: 6,5 kW accucapaciteit
  • 2000 kilogram: 8,7 kW accucapaciteit
  • 3000 kilogram: 13,1 kW accucapaciteit

 

Samengevat

Voor veel boten, van gemiddeld 5 meter en 850 kilogram totaalgewicht, geldt dat een motor van 3kW en een accu van 4kW voldoende is voor een vaardag van 30 kilometer waarbij je 7 kilometer per uur kunt varen. 


Om de rompsnelheid van 10 kilometer per uur te bereiken heb je 2,8 kW nodig. Dus een motor van 3 kW en accu van 4 kW zullen dan voldoende zijn. De investering is ongeveer 2.000 hoger dan een 10 pk A merk buitenboordmotor. Die verdien je zeker terug.

Vaar je langzamer of met minder volwassenen dan kun je op een vaardag nog langer en verder varen.

Bereken het in detail zelf voor jouw boot. Op basis van de lengte van je boot en het gewicht zie je direct jouw:

  • Economische snelheid;
  • Rompsnelheid;
  • Vermogen voor rompsnelheid;
  • Vermogen voor economische snelheid;
  • Benodigd accuvermogen voor gewenste bereik op economische snelheid;
  • en de Non-stop vaartijd bij het gewenste vaarbereik.

Realiseer je wel dat elke boot anders is. Een slanke, lichte boot vaart bijvoorbeeld efficiënter dan een brede en zware. Ook het vaargebied is van belang. Bij varen op beschut water en voor kortere afstanden kan een lichtere motor toegepast worden dan bij varen op ruim water.

We geven hierover ook graag advies, bij voorkeur via de chat!

 

Geldbesparing

De totaalinvestering is momenteel ongeveer 2.000 euro hoger dan een 10 pk brandstofmotor. Op basis van een verbruik van 2 liter per uur zijn de verbruikskosten voor de brandstofmotor bij 2 euro per liter; 4 euro per uur en afgerond 15 euro per dag. Bespaar bij 10 dagen per jaar varen dus 150 euro per jaar. 
Bij de elektromotor zijn de elektrakosten slechts 2,2 kW en 0,55 euro op basis van 0,25 KwH.
Een hele dag varen voor minder dan een euro! Bespaar ook op de onderhoudskosten. Een brandstofmotor heeft een jaarlijkse kleine onderhoudsbeurt nodig (110 euro) en soms een grote beurt (200 euro). Ook hierop bespaar je dus ongeveer 150 euro per jaar. Dus al na 7 jaar is de elektromotor voordeliger en over de gehele levensduur dus zeker voordeliger. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.